GEFLEMODUL 2014

 

 

 

 Nu blir det Skåj på Gåj!

 

  Gemjan - Åkersjöns Järnväg

 

”HERTINGENS” FUNDERINGAR

 

”Carl-Oskar Lööw stod på trafikexpeditionens trappa och kisade mot morgonsolen. Satan vad vackert det är här i trakten tänkte han, medan han lyfte på sin fina stinsmössa och kliade sig på flinten. Snart skulle första snälltåget komma norrifrån, från Bjästahållet. En direktvagn till Åkersjön skall kopplas av, bara Larsson behagar att vakna i tid nu, så jag slipper försening och problem med regionchefen, tänkte Carl-Oskar.

 

1586, på sensommarn, hade hertig Carl besökt skogarna mellan Gemjan och Bjästa för att inviga gruvor och se till att bergbruket kom igång ordentligt. Någon ståtlig Kungsgård fanns ju inte här på trakten, så det blev gästgiveriet och skjutsstationen i Gemjan som fick äran att se till det lekamliga för de fina gästerna. Hertigen var inte precis känd för eleganta omskrivningar, utan sade barskt sin mening rakt ut vilket föranledde menigheten att genast gå och rätta sig därefter. När Hertig Carl oroade sig för nattkylan fann krögaren på att se till detta genom att vidtala skänkpigan Lena-Stina Persdotter att se till att sängvärme skulle finnas tillstädes. Pigan förstod inte helt meningen med krögarens tillsägelse, så hon fann inte på någon annan råd än att själv lägga sig i hertingens säng för att värma upp den. När Gustav Wasas yngste son och hertig hade brutit taffelen och kom upp på sitt rum fann han till sin glädje inte bara en varm säng utan ävenledes ett ”alldeles förtjusande litet fruntimmer”.

 

Framåt sommaren 1587 föddes således Carl-Oskar Lööws stamfader. En hertigs frilleson måste ju få uppfostran och ett ståndsmässigt namn. Pojken Carl-Magnus togs till Nyköpings Hus tillsammans med frillan Lena-Stina för uppfostran och bildning. Lööw blev ett passande efternamn tyckte hertigen. Så utvecklades släkten under århundraden fram till våra dagar.

 

Stationsinspektören Carl-Oskar Lööw hade följaktligen mycket att vara stolt över när han beskådade sin egenhändigt gjorda stamtavla som satt strategiskt uppsatt på stationsexpeditionen på Leifboda station.

 

Han kände även stolthet över sina släktingars idoga värv, Gemjan – Åkersjö Järnväg, GÅJ! Och allt som den fört med sig till denna byggd. Det var allt en gudabenådad tur att Carl-Oskars far tappade kartan med sträckan Gemjan – Åkersjön under sillbordet när statens representanter var på Gästis i Gemjan för att skriva under alla nödiga dokument för statligt övertagande av UGJ – banan! GÅJ förblev privatägd och lönsam!

 

Hamnen i Åkersjön, nya dubbelspåret, bryggeriet i Gemjan med sitt gudabenådade öl, träindustrierna uppe i Bjästaskogarna, de moderna industrierna som byggts upp i Vagnsärad, till och med det gamla stenbrottet hade börjat leva upp igen.

 

Han vaknade från sitt drömande när stationskarl Larsson kom ut från dass med ett ljudligt ”Gomorrn Hertingen, är snälltåge på tid?” Jo, suckade Carl-Oskar Lööw, så var det nog, dags att lägga växlar och semafor samtidigt som han hörde signalen:

Tåg Kommer uppe i norr.”

 

 

 

Gävle Modelljärnvägsklubb, en del av Järnvägsmusei vänner www.jvmv.se